23 Eylül 2014 Salı

PROBİYOTİK TURŞU & SİRKE ZAMANI



Bu yıl leyleği havada gördüğüm için domates sosları, reçeller ve marmelatlara elim değemedi. Hayat limon verirse limonata yaparım. Elde ne var, evde yaptığım yoğurt var, ev yapımı sirke var, kolaylıkla ulaşabileceğim (İpek Hanım Çiftliği'nden 2 günde geldi) ilaçsız hormonsuz yayla elması, kornişon salatalık, sarmısak var. Demek ki neymiş? Probiyotik turşu ve sirke yapabilirmişim...


Önce yoğurdu, yoğurt kesesiyle astım ve bir iki saat asılı bırakıp suyundan ayırdım.
Süzme yoğurdu, yunan tipi, vişne reçeliyle yenmek üzere bir kenara ayırdım. 


Çıkan suyu - whey diye de bilinen peynir altı suyu - 1 litreye 2.5 yemek kaşığı kaya tuzuyla hazırladığım turşu suyuna ekledim mi turşunun probiyotik özelliği tamamdır.

PROBİYOTİK TURŞU

Önce iyice yıkayıp, kurulayıp, sonra da çuvaldızla deldiğim kornişonları, sirkeyle temizlenmiş büyükçe bir kavanoza sıkıca yerleştirdim.


Üzerine hazırladığım turşu suyunu, sarmısakları, çıtır olmaları için çay poşetlerini ekledim. Asma yaprağı olsa, çay yerine onlarla kapatacaktım, ama yoktu. (Tein ihtiyacını çay da karşılıyor.) Suyun yüzeyine çıkmasınlar diye camdan ağırlıklarla da tamamladım.


Kavanozun ağzını pek sıkmadan kapattım ve soğukça bir yere kaldırdım. Soğukta fermente olursa çıtır çıtır olurmuş.. Bakalım...

1-2 aya  hazır olacağını umuyorum. Suyu azalırsa, aynı ölçüyle tuzlu su eklemekten ve beklemekten başka yapacak bir şey kalmadı.

Ve sıra geldi sirkeye...

PROBİYOTİK ELMA SİRKESİ


"Ay bozulmuş bunlar" kıvamında eciş bücüş tatlı elmaları, önce yıkayıp kurumaya bıraktım. Bezle kurulamazsam kabuğundaki flora yerinde dururmuş. O da bize lazımmış. Peki.. 

Kendi kendine kuruyan elmaları, küçük küçük kestim. Ne kadar küçük olursa, sirkeleşme o kadar çabuk gerçekleşirmiş. Peki..



Sonra cam kavanoza yarısına kadar elmaları, üzerine bir o kadar içme suyu ve bir bardağa yakın da ev yapımı elma sirkesi ekledim. 



Kavanozun üzerinde dört parmak boşluk bırakıp, dört kat tülbent ve lastikle kapattım. Böylece sirke sinekleri giremezmiş. Peki..

Şimdi her gün bir iki defa tahta olmayan bir kaşıkla karıştırıp bekleyeceğim. Tahta kaşık bakteri tutarmış. Peki...

Gelişmeleri eklerim.. Şimdilik bu kadar.. Sırada sauerkraut, kimchi falan var..